KÖPEKLERDE AGRESİFLİK VE ÇÖZÜMLERİ – KÖPEK EĞİTİMİ

KÖPEKLERDE AGRESİFLİK VE ÇÖZÜMLERİ – KÖPEK EĞİTİMİ

Agresiflik birçok hayvan türünde olduğu gibi köpeklerde de sık sık görülür ve davranış bozukluklarının en önemlisini oluşturur. Diğer davranış bozukluklarında olduğu gibi agresifliğin çözümü ve tedavisi için de büyülü ve sorunu anında çözen bir yöntem yoktur. Ancak, sahibinin sabırlı ve istekli çabası köpeğin agresifliğinin ortadan kalkmasını ve daha uysal bir davranış biçimi geliştirmesini sağlayabilir.

Köpekler genelde sahibinin isteklerine itaat eder ve verdiği komutları bir emir olarak algılayarak yerine getirmeye çalışır. Ancak, agresif davranışlar gösteren köpekler; havlayarak, hırlayarak, kimi zamansa ısırarak kendi istek ve beklentilerinin yerine getirilmesini sağlamaya çalışır. Bu tür davranışların altında çok çeşitli sebep yer alabilir.

Köpekler çoğu zaman yiyecekleri, oyuncakları, uyku alanları gibi hususlarda hassastır. Genelde köpeklerin agresifleşmesine neden olan süreçler, hassas oldukları konularda gösterilen yanlış davranışlar ile başlar. Örneğin, köpeğin yemek yediği sırada rahatsız edilmesi, tasmasını takarken gösterilen agresif davranışlar veya istemediğiniz bir noktada –koltuk gibi- bulunduğunda verilen aşırı tepkiler, köpeklerin agresifleşmesine yol açan etkenlerden bazılarına örnek olarak gösterilebilir.

Ne yapmalıyım?

Köpeklerin agresifleşmesini önlemek için her istediklerini yapmalarına izin vermek veya kontrolü ele geçirmelerine müsade etmek elbette ki bu sorunların çözüm yolu değil. Çözüm yolu köpeğin davranışlarını şekillendirirken uygulanan yöntemler. Köpeğe bağırmak, sert fiziksel temaslarda bulunmak, tasmasından çekiştirmek hayvanı disipline etmek için uygulanan yöntemler arasında bulunmamalı.

Öncelikle güvenilir bir veterinerin hayvanın durumunu kontrol etmesi ve bir tedavi süreci çizmesi gerekiyor. Özellikle Ankara'da yaşayanlar bu konuda oldukça şanslı. Hayvana yapılacak testler ile epilepsi, tiroit yetmezliği, eklem iltihapları, diş rahatsızlıkları gibi problemlerinin olup olmadığı da tespit edilmeli ve bir bulgu durumunda gerekli tedaviye acilen başlanmalı.

Çoğu zaman, davranış bozukluklarının kaynağını sahibinin kimi zaman farkında olmaksızın gösterdiği davranışlar belirliyor. Hayvan sahibinin kendini bu konuda açıkça eleştirebilmesi sorunun kaynağını bulabilmek için büyük önem taşıyor. Köpeğin sahibi ile oynamak istediğinde verilen tepkiler, hayvanın yemek yediği sırada yanına yaklaşanlara hırlamaya başlaması ve bunun sahibi tarafından önemsenmemesi agresifliğin kalıcı hale gelmesine neden oluyor. Her hastalıkta erken tanı ve tedavi nasıl önemli ise agresif davranışlar için de sorunun ilk fark edildiği anda gerekli önlemin alınması büyük önem taşıyor.