KÖPEKLERDE BÖBREK HASTALIKLARI

KÖPEKLERDE BÖBREK HASTALIKLARI

Böbrekler genelde ihmal edilen ancak vücutta hayati önemde fonksiyonları olan organlardır. Kan dolaşımındaki atıkların atılması ve vücuttaki sıvının düzenlenmesi ana fonksiyonlarından bazılarıdır. Köpeğin böbreklerinde meydana gelecek bir anormallik, köpeğin sağlığı için hayati tehlike yaratabilir.

Böbrek hastalığında erken teşhis oldukça önemlidir ancak böbrekler genelde yüzde 75 oranında deforme olduktan sonra hastalık belirtisi göstermeye başlar. Yine de basit bir kan veya idrar testi ile tespit edilebiliyor oluşu, böbrek hastalıklarının erken tanı şansını artırır.

Böbrek hastalıklarının sebepleri

Böbrekler sakatlık, enfeksiyon, toksinler ve kanser gibi birçok etken nedeniyle zarar görebilir ve bu zararı onarmak genellikle mümkün değildir. Köpeklerde böbrek hastalıkları yaygın olmasına rağmen erken tanı ve doğru tedavi ile köpeğin mutlu ve sağlıklı bir şekilde hayatına devam etmesi sağlanabilir. Köpeklerde böbrek hastalıklarına neden olan etkenlerden bazıları şunlardır:

Yaş: Yedi yaşından daha büyük olan köpeklerde böbrek hastalıklarının görülme ihtimali daha fazladır.

Gıda: Yüksek oranda fosfor ve protein değeri artırılmış köpek mamaları böbrek hastalıklarına yol açabilir.

Tür: İngiliz Cocker, bull teriyer ve Alman kurdu türü köpeklerde böbrek hastalıkları daha sık görülür.

Çevre: Dezenfektan, antifriz, kurşunlu boya ve insan ilaçları gibi kimyasallar böbreklere zarar verir.

Köpeğimde böbrek hastalığı var mı?

Böbrek hastalığının belirtilerini fark etmek hayvan sahipleri için oldukça zordur; ancak aşağıdaki belirtilerin köpekte görülmesi durumunda derhal veteriner kliniğinde testler yapılması gerekir:

Susamada ve idrar üretiminde artış, iştahta azalma, kilo kaybı, nefes almada zorluk, kusma ve ishal, ağızda yara oluşumu, halsizlik, uyuma isteğinde artış, kürkünde solgun görünüm ve depresyon.

Veteriner kontrolünün ardından bir böbrek hastalığına rastlandıysa bu akut veya kronik olarak ifade edilir. Akut böbrek hastalığı şu sebeplerden kaynaklanabilir: Kan kaybı, şok, cerrahi operasyon stresi, travma, şiddetli sıvı kaybı (dehidrasyon), zehir, ilaç, tıkanmış idrar akışı ve enfeksiyon.

Kronik böbrek hastalığında ise yukarıdaki sebeplere ek olarak kalıtsal yatkınlıklar ve sindirim sistemi aksaklıkları oldukça etkilidir. Kronik böbrek hastalığı zaman içinde ilerleme gösterir ve onarımı mümkün değildir.