KÖPEKLERDE DİYABET – HAYVAN HASTALIKLARI

KÖPEKLERDE DİYABET – HAYVAN HASTALIKLARI

Diyabet, şekerin efektif olarak kullanılamaması ve kandaki şeker düzeyininin kontrol altında tutulamamasıdır. İnsanlarda olduğu gibi köpeklerde de diyabet ciddi bir hastalıktır, ancak gerekli tedbirler alındığı ve tedaviler uygulandığı takdirde hastalık köpeğe fazla zarar vermeden kontrol altında tutulabilir. Şeker hastası olan bir köpeğin sağlığı doğru beslenme, düzenli egzersiz ve gerekli durumlarda uygulanacak insulin tedavisi ile korunabilir. Veteriner gözetiminde uygulanacak doğru tedavi yöntemleri ile köpeğin mutlu ve aktif bir yaşam sürmesi sağlanabilir.

Köpeklerde diyabetin sebepleri nelerdir?

İnsülin üretimindeki azalma genelde pankreasın zarar görmesi ile sonuçlanır. Pankreas vücutta şekerin olması gereken düzeylerde tutulması sağlamak amacıyla insülin üretir. Bazı köpeklerde hormonal değişiklikler ve ilaçlar insülinin vücutta gösterdiği etkiyi azaltabilir. Köpeğin pankreasının zarar görmesi durumunda ise hayati tehlike yaratan semptomların ortaya çıkmasına sebep olabilir.

Her köpekte farklılık gösterse de bazı etkenler köpeklerde diyabetin ortaya çıkışına neden olan sebeplere örnek olarak gösterilebilir:

Vücut kondisyonu: Fazla kilolu veya obez köpekler diyabete yakalanmaya daha yatkındır.

Yaş: Köpekler her yaşta diyabete yakalanabilir; ancak 8 yaş civarı köpeklerde bu ihtimal zirve yapar.

Cinsiyet: Dişi köpekler erkek köpeklere göre diyabete yakalanmaya iki kat daha yatkındır.

Türü: Samoyed, fino ve bichon frise ırkından köpekler diğer ırk köpeklerine göre daha sık diyabet hastası olurlar.

Aynı zamanda kötü beslenme, hormonal anormallikler ve stres de köpekler için diyabet tehlikesi yaratan faktörlerdendir.

Köpeğim diyabet hastası mı?

Diyabet hastalığının belirtilerini fark etmek zordur; çünkü böbrek rahatszılıkları gibi birçok hastalıkla aynı belirtileri gösterir. Doğru bir teşhis ancak veteriner tarafından yapılacak testler sonucunda konulabilir. Ancak köpeğinizde gözlemlediğiniz bazı şüphe çeken durumlar diyabetin belirtileri olabilir. Örnek olarak, köpeğinizde sık idrar yapma, hızlı ve aşırı kilo kayıpları, depresif davranışlar, karın ağrısı ve sık susama gibi belirtileri gözlemlemeniz durumunda veterinere danışmanız yerinde olacaktır.

Ne yapmalıyım?

Doğru beslenme, egzersiz ve gerektiği durumlarda ilaç tedavisi köpeğin şeker hastalığı ile mücadelesinde önemli ölçüde yardımcı olur. Bu üç yöntem doğru uygulandığı takdirde köpeğin kanındaki glukoz seviyesi normal seviyelerde seyredecek ve hastalığın köpeğe zarar vermesi önlenecektir.