KÖPEKLERDE KARACİĞER HASTALIĞI

KÖPEKLERDE KARACİĞER HASTALIĞI

Karaciğer vücutta gerçekleştirdiği birçok fonksiyon ile vücudun en önemli organlarından biridir. Sindirim, besin dönüşümü, kandaki toksik maddelerin atımı, vitamin ve minerallerin depolanması gibi birçok görevi vardır. Vücuttan birçok tehlikeli maddenin atımından sorumlu olduğu için bu maddelerden zarar görme olasılığı da bir hayli yüksektir. Karaciğerin işleyişinde meydana gelecek bir bozukluk, vücutta kendini ani ve çeşitli şekillerde gösterir. Bunların en önemlilerinden biri hepatittir. Tedavi edilmediği takdirde ise karaciğerdeki sağlıklı hücrelerin yerini yara dokularının almasına sebebiyet verebilir. Neyse ki karaciğer hastalıkları günümüzde etkili bir şekilde yönetilebiliyor ve tedavi edilebiliyor. Tedavi sonrası doğru beslenme ve veteriner kliniği ile düzenli diyalog köpeğin sağlıklı bir yaşam sürmesi için büyük önem taşıyor.

Karaciğer hastalıklarına sebep olan etkenler nelerdir?

Yaş: Karaciğer yetmezliği gibi rahatsızlıklar yaşlı köpeklerde daha yaygındır.

Tür: Doberman, beyaz teriyer gibi türler, vücuttan bakırı zor atan türler olarak bilinir ve karaciğerlerindeki bakır birikimi hepatit hastalığına yakalanmalarına yol açar. Doberman pinscherlardaki kronik hepatit kalıtsaldır ve dişi köpekler üzerindeki etkisi erkek köpeklerden daha fazladır.

İlaçlar ve kimyasallar: Parasetamol içeren ilaçlar köpeğin karaciğerine zarar verebilir.

Viral ve bakteriyel enfeksiyonlar, köpeğin yediği zehirli atıklar, kalp hastalıkları veya doğuştan gelen bazı hastalıkların sebep olduğu karaciğere giden akışının bozuk oluşu, karaciğer hastalıklarına yol açan diğer etkenlerdir.

Köpeğimde karaciğer hastalığı var mı?

Karaciğer hastalıklarının belirtileri diğer hastalıklar ile benzerlik taşıyabilir. Ancak aşağıdaki belirtilerin köpekte görülmesi durumunda veteriner ile iletişime geçilmelidir:

İştah ve kilo kaybı, deride ve göz akında sararma, susamada artış, kusma ve ishal, davranışta değişiklik, salyada artış, enerji azlığı ve depresyon, koyu renkli idrar ve diş etinde solgunluk.

Tedavi Süreci

Hepatit hastalıklarının tedavisinde karaciğerin dinlendirilmesi amaçlanır. Köpek sahiplerinin de hayvanın bakır alımını sınırlandırması tedavi sürecinde kendilerinin yapabileceği katkılardan biridir. Bakır birikimi kaynaklı karaciğer hastalıklarının tekrarlanmaması için de veteriner ile birlikte düzenlenecek bir beslenme düzeni ve çeşitliliği, köpeğin karaciğer sağlığının tedavi sonrasında da korunmasına yardımcı olacaktır.