KÖPEKLERDE ÜROLİTİAZİS (MESANE TAŞI)

KÖPEKLERDE ÜROLİTİAZİS (MESANE TAŞI)

Ürolitiazis, bir idrar yolu hastalığıdır. İdrar yolunda kristalleşme ve taş formunda birikmeler nedeniyle oluşur; tahriş, acı ve tıkanmaya yol açar.

Mesane taşları, mineral kristallerinin bir araya gelerek idrar yolunda taş formunda birikmesi ile oluşur. Daha az rastlanır olmakla birlikte, bu taşlar böbreklerde de ortaya çıkabilir. Köpeğin idrarırın pH değeri idrar yollarında oluşan bu taşların gelişimine etki eder. Taşların/kristallerin en yaygın şekli strüvittir ve bunlar daha çok alkali idrarda meydana gelir. Diğer çeşitleri ise daha çok asidik idrarda görülür.

Mesane taşlarının oluşum sebepleri nelerdir?

Hastalığın oluşmasına neden olan tek bir sebep olmasa da, veterinerler hastalığa etki eden bir takım unsurlar olduğunu düşünüyor. Aşağıda yer alan etkenler mesane taşı oluşumuna yol açan etkenlerden olabilir:

Yaş: 2 ile 10 yaş arasındaki köpeklerde mesane taşı oluşumu daha çok görülüyor.

Cinsiyet: Erkekler ve dişilerin hastalığa yakalanma oranı eşit olsa da erkeklerin ömürleri süresince bu hastalığa yakalanma ihtimali daha yüksek.

Enfeksiyon: Mesanede meydana gelecek bakteriyel bir enfeksiyon alkali idrara yol açabilir ve bu da strüvit kristalleşmenin ana sebebidir.

Gıda: Köpeğin doğru bir şekilde beslenmesi sağlıklı olabilmesinin esas koşullarından biridir ve yanlış beslenmesi ürolitiazise yol açabilir. Yüksek seviyede mineralle desteklenmiş bir beslenme şekli idrarda kristalleşmeye sebep olur. Özellikle magnezyum ve fosfat mineralleri strüvit yapıda kristallerin en yaygın görülen bileşenleridir. Köpek sahiplerinin hayvanlarını beslerken bu minerallerin bulunduğu gıdalara yoğun olarak yer vermemesi gerekir.

Yetersiz su alımı: Yeterince su içilmemesi daha konsantre bir idrara sebep olur, bu da taş oluşum ihtimalini artırabilir.

Tür yatkınlığı: Küçük türdeki köpekler, büyük türlere göre mesane taşı oluşumuna daha yatkındır.

Köpeğimde mesane taşı var mı?

Mesane taşı köpekleri oldukça rahatsız eden ve acı çekmelerine neden olan bir hastalık türüdür. Aşağıdaki yaygın belirtiler gözlemlenmesi durumunda derhal veteriner kliniği ile iletişime geçilmelidir:

İdrar sırasında ıkınma, idrarda kan, genital bölgeyi yalama, idrarı yapımını kontrol edememe, idrarda azalma, sık sık idrar yapma isteği, iştah azlığı, halsizlik ve günlük aktivitelere karşı isteksizlik.