MISIR MAU KEDİSİNİ TANIYALIM - KEDİ TÜRLERİ

MISIR MAU KEDİSİNİ TANIYALIM - KEDİ TÜRLERİ

Mısır mau kedisi bilinen en eski evcil kedi türlerinden ve doğal olarak benek kazanan kedilerden biridir. Tasvirlerden, resimlerden ve rivayetlerden hareketle benekli kedilerin Mısır'da kedilere tapıldığı zamanlarda var olduğuna inanılıyor ve Eski Mısır'da tapılan kedilerin Mau türünün ataları ile büyük benzerlik taşıdığı düşünülüyor. Milattan önce 1100'lü yıllarda papirüs üzerine yapılan bir resimde, benekli kedi formunda tasvir edilen RA tanrısının şeytan yılan Apep'in boynunu vurduğu görülüyor. Milattan önce 1580'e ait papirüs bir kâğıdın üzerinde benekli bir kedinin "Ben Annu'de Persea Ağacının yanında Neb-er-tcher düşmanına karşı savaşan kediyim" dediği yazılı. Milattan önce 1400'lü yıllara ait ve Thebe'de (Mısır firavunlarının başkenti) çizilen bir başka resimde ise benekli bir kedinin Mısırlı bir avcıya ördek getirdiği gösteriliyor. Bu çizimden, kedilerin yalnızca ibadetlerde değil halkın günlük yaşamında da önemli bir yer edindiği anlaşılıyor.

Mısır Mau kedisi 1900'lü yılların başında Avrupa'ya getirildi. İtalya, İsviçre ve Fransa'daki kedi yetiştiricileri türün devamlılığını sağlayacak çalışmalar yürütse de 2. Dünya Savaşı sırasında Mısır Mau kedilerinin nüfusu yol olmak üzereydi.

Sürgün edilen Rus prensesi Nathalie Troubetskoy'un çabaları, Mısır Mau kedisini yok olmaktan kurtardı. Prenses İtalya'da iken son kalan kedileri sahiplendi ve Mısır Mau kedilerinin Suriye elçiliği üzerinden Mısır'dan getirilmesine aracılık etti.

1956'da Troubetskoy Amerika'ya göç etti ve beraberinde 3 Mau kedisini de götürdü. Gider gitmez türün yetiştirilmesi için çalışmalar yürüten prenses, nadir ve tarihi bir türü korumak isteyen yetiştiricilerin de Mısır Mau kedileri ile ilgilenmesine ön ayak oldu.

1968'de CFF Mısır Mau kedisini tür olarak kabul eden ilk kurum oldu. Ardından CCA ve CFA da 1977'de türü kabul etti.

Kedi severlerin çoğunluğu Mısır mau türünde öncelikle benekli kürküne dikkat etse de türün karakteri yetiştiricilerin kediye hayranlık beslemelerine yol açtı. Mısır mau kedileri, atalarının vurulan ördekleri avcılarına getirmesi gibi, sahiplerine bir eşyayı, oyuncağı getirmeyi çok sever. Hemen hemen her türlü oyunu oldukça seven bu kediler, açık alanda olduklarında önemli ölçüde avlanma isteği gösterirler. Sahiplerinin kendileri ile bir diyalog kurduğu anda dediklerini anlıyormuş ve cevap veriyormuş gibi kuyruklarını sallarlar, patileri ile yeri çiğnerler ve kıkırdıyor gibi sesler çıkarırlar.