KÖPEKLER NEDEN KANSER OLUR? – HAYVAN HASTALIKLARI

KÖPEKLER NEDEN KANSER OLUR? – HAYVAN HASTALIKLARI

Evrimsel sürecin bir sonucu olarak, hayvanlar ve insanları arasında, vücut yapıları, organ işlevleri ve meydana gelen hastalıklar gibi birçok açıdan önemli benzerlikler görülür. Bu benzerliklerden biri olan kanser hastalığı da insanlar da olduğu kadar köpekler de görülebilen hastalıklardan biridir. Kanser insanlar için olduğu gibi köpekler için de ölümcül bir hastalıktır ancak; insanlara benzer olarak köpekler için de birtakım tedavi yöntemleri mevcuttur.

Kanser genellikle tek bir hücrenin geçirdiği genetik mutasyon sonucu oluşur ve hızla diğer hücrelere de yayılma özelliği gösterir. Kanserin oluşmasında virüsler, kimyasallar, radyasyon ve bazı hormonların etkili olduğu biliniyor. Bu etkilerin sürekliliği ve kanserli hücrenin yayılma süreci, kanserin köpeklerde kendini orta ve üstü yaşlarda kendisini göstermesine neden oluyor.

Köpekleri kanserden korumak için bazı risk faktörlerinin bilinmesi alınacak önlemler açısından önem taşıyor:

Yaş: Köpeğin yaşı ilerledikçe mutasyona uğramış hücrenin de yayılma alanı zamanla genişliyor.

Türü ve büyüklüğü: Bazı kanser çeşitlerinin kimi köpek türlerinde daha yaygın olarak görüldüğü biliniyor. Alman çoban köpeği, İskoç teriyer ve golden retrievers'larda kansere yakalanma oranı diğer türlere göre artış gösteriyor. Bazı kemik tümörlerinin ortaya çıkması ise kilo ile yakından ilgili. Ağırlığı 20 kilodan fazla olan köpeklerde bu tümörler daha yaygın olarak görülüyor.

Cinsiyet: Bazı kanserlerin ortaya çıkışı köpeklerin cinsiyetlerine göre değişiklik gösterebiliyor. Meme tümörü gibi hastalıklar, dişi köpeklerde yaygın olarak görülüyor.

Çevre: Köpeklerin bazı kimyasal maddeler ile teması da kansere yakalanma ihtimallerini artıran etkenlerden biri olarak öne çıkıyor. Tarım ilaçları ve böcek ilaçları ile temas köpeklerde kansere yol açan sebeplerden biri.

Köpeğim kanser mi?

Bunun cevabını elbette yapılacak testler ve incelemeler sonucunda veterinerler verebilir. Ancak bazı yaygın görülen işaretler, köpeğinizin bu tür bir rahatsızlığını erken fark etmenizi sağlayabilir:

• Anormal şişkinlikler

• Hızlı ve yüksek miktarda kilo kaybı

• Uzun zaman geçmeyen yaralar

• Beslenme şeklindeki gözle görülür değişiklikler

• Kronikleşen kanamalar ve ağızdan, burundan, kulaktan veya anüsten kan gelmesi

• Kötü kokular

• Yutmakta ve yemekte zorluk yaşanması